Børn og unge
Gæsteindlæg: Stiller du (også) dit barn for mange spørgsmål?
– Gæsteindlæg af Rikke B. Amdisen (@ciha_rikke / ciha.dk)
Den fejl tror jeg mange forældre laver. Børn bliver bombarderet med spørgsmål gennem hele dagen.
”Hvem har du leget med i børnehaven?”
”Hvad legede I?”
”Kan du lige fortælle mormor, hvem der så en traktor i går?”
”Hvad vil du have at spise?”
”Vil du have mere mælk?”
Kan du kende dig selv? Kan du høre, at alle svarene faktisk bare er ét ord – ja eller nej.
Det lægger ikke op til samtale, som jo er noget af dét, der styrker sproget og kommunikationsevnerne.
Alle kan være trætte eller have en off-day – både børn og forældre. Og det er helt okay. Alligevel bliver du her i indlægget lidt klogere på det der med spørgsmål samt et par gode råd og værktøjer.
Spørgsmålstyper
Forud for at I kan have en samtale, er det vigtigt, at barnet kan tage sin tur. Dette lærer børn allerede fra de er spæd. Men hvis barnet har svært ved det, kan du give det et vink via dit ansigtsudtryk og kropssprog. Du kan for eksempel:
- Læne dig frem for at vise, at du er parat til at lytte, hvad barnet vil sige
- Spær øjnene op med forventning og løft øjenbrynene
- Smil og nik med hovedet for at opmuntre
- Vent gerne 10 – ja måske 15 – sekunder på at barnet kommer med sit udspil
Stil spørgsmål der holder samtalen i gang
Det er ikke forkert at stille spørgsmål, men nogle spørgsmål ligger mere op til dialog end andre. Vi voksne bliver utrygge og pinlige, hvis der er for længe stilhed i en samtale, og helt instinktivt udfylder vi stilheden. Det skal vi lære os selv, at vi ikke må blandt børn.
Al begyndelse er svær. Har du brug for helt konkret hjælp til at komme i gang?
Disse tre bøger guider dig til, hvordan du kommer i god dialog med barnet, og hvilke spørgsmål du kan stille, for at få gang i en god samtale. Bøgerne nedenfor handler mest om emner eller ting, som børnene allerede har oplevet – eller oplever – i hverdagen:
Krible krable rim (149 kr.)
Den store snikke snakke bog (149 kr.)
Den lille bog om store følelser (99 kr.)
Først oplevelse – så forståelse – og så kommer ordene til sidst ud af munden på de kære små.
Konsekvenserne ved for mange spørgsmål
Når du stiller spørgsmål, støtter du dit barn til at tage sin tur i samtalen. Men hvis du presser barnet, stopper samtalen.
Mange forældre stiller deres børn mange spørgsmål for at få en reaktion. Og det er helt almindeligt. Men de mange spørgsmål kan blokere barnets deltagelse i samtalen og dermed begrænse input af nye ord til ordforrådet samt læring om kommunikation med andre.
Her er et par vigtige huskeregler. Du skal:
- Undgå at stille for mange spørgsmål lige efter hinanden
- Give barnet tid nok til at besvare spørgsmålet (10-15 sekunder)
- Lade være med at afprøve dit barns viden
- Ikke stille spørgsmål, som er for svære at svare på
- Ikke stille spørgsmål, som ikke har noget at gøre med det, der interesserer dit barn lige nu
- Ikke stille dumme spørgsmål, der besvarer sig selv
- Stille reelle spørgsmål
Prøv at lave dit spørgsmål om til en konstatering
Vi er forældre til to hørehæmmede piger og en strategi, vi særligt bruger, er at lave vores spørgsmål om til konstateringer / kommentarer.
Spørgsmål
Hvad er det? Er det en dukke?
Det er vel nok en stor bil, synes du ikke?
Kan du lide din aftensmad?
Konstatering / kommentar
Hej dukke! Ae-ae
Sikke en stor bil
Mmmm! Lækker aftensmad
Som børnene blev ældre, byggede vi så spørgsmål på kommentarerne. Så vi startede en spændende samtale med en konstatering og et efterfølgende relevant spørgsmål. Her følger vi barnets interesse, og det er barnet, der kommer med udspillet.
Billedet her er et eksempel på hvordan man, ud fra barnets udspil, kan sammensætte en konstatering og et relevant spørgsmål.
Her får barnet også mange gentagelser, som styrker ordforrådet.
Kilde: To skal der til – sprog og tale af Jan Pepper & Elaine Weitzman s. 65
Nu hvor vores børn er knap 3 og 4 år, bruger jeg rigtig mange kommentarer. Det kan være, mens vi leger eller for eksempel laver aftensmad. Når vi er i noget, som har deres interesse, har de en naturlig lyst til at kommunikere og komme med deres egne fortællinger, og vi har samtaler med mange turtagninger. Men inden vi kom hertil, har vi været omhyggelige med de spørgsmål, vi har stillet vores børn, og vi har fulgt de huskeregler, som nævnt i indlægget her
Inspiration fra To skal der til – sprog og tale af Jan Pepper & Elaine Weitzman. En praktisk vejledning for forældre til børn med forsinket sprogudvikling 2007. Kapitel 4: Hold samspillet i gang ved at medvirke efter tur.
Indlæg skrevet af Rikke Amdisen, Mor til to hørehæmmede piger, som er opereret med en kunstig hørelse. På hendes blog deler hun ud om hverdagen med høretab, børns sprog og tips til at styrke sproget gennem leg. Sammen med sin mand driver hun webshoppen www.ciha.dk Rikke er 29 år og har en baggrund i markedsføring, men har læst moduler inden for logopædi. Hun har en praktisk viden og erfaring med børns sprogtilegnelse.